Supermarktbedrijf Jumbo wist op eigen kracht met 1,2 procent te groeien in de eerste helft van dit jaar. Na de afronding van de ombouw van C1000 winkels komt de nadruk te liggen op grotere efficiëntie en groei online.

Voor supermarktketen Jumbo, de grote concurrent van Albert Heijn, is de periode van makkelijke groei voorbij. In de eerste helft van dit jaar bouwde Jumbo nog 79 C1000-winkels om tot Jumbo-zaken, en daarmee is de grote transformatie voltooid.

De ‘consumentenomzet’ van Jumbo steeg met 26 procent, vergeleken met de eerste helft van 2014, zo bleek dinsdag uit de halfjaarcijfers. In totaal boekte Jumbo hiermee in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 3,2 miljard euro.

Als je corrigeert voor de omzet uit omgebouwde C1000 winkels, wist Jumbo op vergelijkbare basis een groei van 1,2 procent te realiseren. Dat was volgens Jumbo wel beter dan het marktgemiddelde van 0,7 procent groei.

Er zijn nu 580 Jumbo-zaken in Nederland  en de Jumbo Groep had in de eerste helft van 2015 naar eigen zeggen een marktaandeel van 19 procent.

Lagere kosten en groei online

Voor de tweede helft van dit jaar komt de nadruk te liggen op twee zaken, zo stelde topman Frits van Eerd dinsdag in een persbericht. Versterking van de Jumbo-formule en operationele doelmatigheid. "De afgelopen jaren hebben we Nederland geel gekleurd en op enorme schaal laten kennismaken met Jumbo, nu is het tijd om de lat in alle opzichten nog hoger te leggen en de klant de beste versie van onszelf te geven. Een formule waarbij de verwachting van elke klant wordt overtroffen.”

Jumbo wil ook thuisbezorgen

Wat betreft de merkkracht mikt Jumbo op de opening van een derde Foodmarkt later dit jaar. Ook mikt het supermarktbedrijf op verdere groei met e-commerce.

Jumbo opende dinsdag het 100ste Pick Up Point voor online boodschappen. Jumbo werkt nog niet met thuisbezorgen, maar klanten kunnen wel online boodschappen bestellen en die bij Pick Up Points afhalen. Het bedrijf gaf dinsdag aan "binnen afzienbare tijd" ook met thuisbezorging te starten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl